Слаш, зала „Фестивална“, София. 4-и февруари 2013 г.
Обективно.
Концерт на Слаш. Подгряваща група Alley Sin – наша група. В залата са 2 784 души плюс 2 жени обслужващ персонал за 50 ст. на вход „Мъже“ на калпак и не знам за колко на ст. на вход „Жени“ на дамска прическа.
Лека сергийка, в превод „мърчъндайзинг“, продава 3 (словом: три) фанелки ала Слаш за 65 лъва. В евро това е около 34 шуми. На сергийката е изправен висок продавач с дълга коса, посивяла брадица и с роден щатски език в разговор със сънародник. Никой не купува.
В залата е студено. От дъха ми излиза пара. Разнася се дим от цигари. Със сигурност има 1441 души с електронни цигари. Някои от тях употребяват електронни треви и са първи усмихнати в надписа „Мъже“.
Субективно.
В България идва китарен герой. Според мен е един от последните значими. Значим заради всяка негова дръпната струна, разпознаваема в света. Подминавам писаници в наши вестници и мрежа за него. Ако някой иска да се разсмее – насреща съм да цитирам простотии, които са истински лъжи.
Нашата подгряваща група Alley Sin е на сцената. О, майко! Недодялан рок с гадно стържене. Певецът говори както пее – няма разлика. Кара ми се в говор на български и със същия успех на ингилизгий в парчета. Тази караница ме гони от залата. Виждайки знак „Пушенето забранено“, щраквам запалка под отровна цигара. Хем си обещах да не пиша лошо за бг групи... Трагидичен съм.
Слаш! Невярвано събитие. Той е в ръст с мрачно черно. Вълниста коса, над нея е налундзен черен кожен цилиндър. Кожени дрехи под парцаливо сако в змийско отровно зелено, черен панталон и неща. Под кръста му виси китара Gibson Les Paul в леко кафяво. Зад него е изправена мощна усилвателна стена Marshall в охра.
Започва се. Традиционен хард рок с марка Слаш. Добро пеене и поведение на Майлс Кенеди. Куфеене и прилично свирене на бас и ритъм китара. Звуков натиск на барани и бас. Неотчетлив текст на пеене. Кой го интередруса? Музиката е тук.
Подходящо светлинно шоу. Представя фигурата на Слаш с китара в проекция на сянка върху усилвателите Marshall. Вечна фигура за рок музиката. Сини и зелени лъчи пронизват сцената. Рядко има осветление в червено за прикритие на две секс бомби – фон на сцената. Подминавам впечатлението си, че е много хард разголени мацки от плакат, да надървят музиката. Не подминавам учудването си да виждам индивиди, кланяйки се на колене пред чаша бира, да се кръстят во имену Слашу и да се изправят в лют китарен куфеж. Значимото китарно творчество е в залата.
Мятам две уши към сцената. Чувам тих тропот на черен кон в равен ход. В него се чува галене на струни. Барабаните тропотят леко джази, конят е с приведена глава. Галещите струни са меки и следват спокойния ход на коня. Той е до река и се чуди с поклащане на глава кога да я нагази.
Китарата на Слаш го държи спокоен до реката. В осанката си на породисто красиво животно, конят забързва ход и се чува тропот на барани от сцената. Китарно и барабанно, моят герой е в колебание дали да се впусне в препуск през реката. Солото е с чисти тонове, леко забързано и все още не тормози черния жребец. Той показва копита, извива елегантно врат наляво, повдига опашка и забързва ход.
Слаш държи ниско китарата. Солото се забързва. Черният кон изплисква реката с копита. Вее грива, оглежда се и препуска галоп в цялата си прелест на вееща грива и гордо издигната опашка.
Китарна пауза!? В солото. Черният жребец е изправен на задни крака. Моят герой не чака подкана. Скок и се впуска в галоп. Слаш го следва. Засилен тропот на барабани. Черният кон извива елегантна шия надясно и цвили мощно.
Слаш включва дисторшън в солото, цвилене и мощ на електроника. Темпото тича забързано с пронизващ барабан. Конят тръска глава, тропа на място с копито, цвили. Внезапно се изправя на задни крака и от стойка се впуска в бързо препускане с развята грива. Слаш тегли солото забързано за удоволствие на черния кон.
Конят препуска прашно в дива степ. Хвърлено ласо е пропуск за каубой с елегантно движение на конската шия. Слаш умее да хвърля ласо в главата на черен кон със соло на китара Gibson Les Paul. Неуспешно. Китарното соло затичва черния кон в бесен бяг. Конят цвили, китарата стърже уа-уа. Солото на Слаш изпраща коня в гонитба на разгонена кобила. Галоп и красота. Великолепно соло!
Обективно.
Концертът е към очаквано аплодиран бис. Чуват се парчета на Guns N’ Roses с познати сола на Слаш. Има ги. Изненадващо пеене на басиста вместо Аксел Роуз на едно парче... ама не ми е там думата...
„Бис“, неочаквано. Люто свирене, поклон, разхвърляне на перца, перки на Слаш и край...