Във филмите на Антоньони
ПЪТ като пътуване е основна среда за развитие на действието. Поставяйки героите си в такава обстановка, той озадачава зрителя с въпроса „Накъде ли пътува той/тя/те?”. В „Забриски поинт” този въпрос е поставен в мига в който Той подкарва самолета и излита. Интригуващо е повторен когато самолета се заиграва с кола на шосе в пустинята. В колата е Тя.
За мащабната визия на кадрите ще кажа само, че трябва да се гледат на голям екран. Сега няма къде, навремето имах щастието да го гледам 4-5 пъти в столичните кина. Признавам си, че когато го гледах за пръв път не бях особено впечатлен, освен от финалните кадри. Ефектните взривове на луксозна къща, кацнала на вертикална висока скала с музика на Пинк Флойд, навремето караха много хора да гледат повторно филма. Така направих и аз през юли 1979 г. в кино „Левски”.
- Zabriskie Point Poster 02.jpg (17.83 KiB) Прегледано 18764 пъти
Антоньони пренася
ПЪТуването в пустиня – Той със самолет, Тя с кола. Вероятността да срещнеш човек в пустинята е нулева. Но! О, миг! Две живи същества в пустинна среда. Той не знае, че в колата е Тя, просто иска
КОНТАКТ със себеподобен. Следва запознанство и то какво! В пустинята героите виждат надпис “Zabriskie Point”, който на зрителите по света не говори нищо, но посланието е много топло и човешко: „Не сте единствени в пустинята, преди вас ние бяхме тук”. Любов и секс в пустинята – чиста форма на най-важния
КОНТАКТ на Земята - между мъж и жена.
След раздялата им всеки поема собствен
ПЪТ, който води до нищото. Няма
КОНТАКТ, има гибел – телесна Той и душевна Тя.
Сцената в която умира Той, застрелян в кацналия самолет без да се чуе изстрел, Антоньони
ПЪТува с камера в пространството. От височина, като бавно летяща птица, камерата прави снишаващ полет в кръг към кабината на самолета. Безмълвен продължителен кадър с трагичнен финал – Той е безжизнен.
ПЪТят на камерата фиксира трагичен край.
ЦЕЛ на полета?
Камерата на Антоньони изминава и друг
ПЪТ към луксозната вила на скалата. В Нейното съзнание следва серия от взривове всеки от които е от все по-близък план.
ПЪТят на камерата и въображението на момичето влизат в къщата и се виждат взривове отвътре. Тя и камерата са вътре, където
НЕМА никой, освен луксозни предмети. Няма
КОНТАКТ, няма за кого да се страда. Камерата или Нейното въображение се гмурва във водата, където са останки от къщата. На забавен каданс във водния флуид плува съдържание предимно от хладилник. Свири Пинк Флойд, после ще ви кажа какво.
Крайната точка на двата
ПЪТя е крах.
ЦЕЛ? Според Лао Дзъ или на когото и да е от древните китайци тази мъдрост е: „Пътят е всичко, целта е нищо”. Имаме го филмирано. Засега толкова.
Това е което е всъщност.